Türk Halk Kültürü Bağlamında Sosyal Medya

49 Türk Halk Kültürü Bağlamında Sosyal Medyanın Etiketleri ve Bunların Olumsuz Kullanımına Dair Bir Deneme Genel Konular hayatında da paranoya hâli yaşamasına sebebiyet vermekte ve vicdanlarını bastırarak kendi güvenliğini öncelik olarak görmesine neden olmaktadır. Dil açısından bakıldığında örneğin ‘üniversite’ terimini arayan bir kullanıcı bundan sonraki aramalarında genellikle ‘üniversite’ ile ilgili içerikleri daha çok karşısında görecek, benzer şekilde ‘bahis’ oyunları aratan kullanıcı bahis içeriklerine, ‘alışveriş’ terimleri aratan kullanıcı ise alışveri- şe yönelik içeriklere yönelecektir. Bu durum aslında bağımlılığın ilk adımını da oluşturmaktadır. Dolayısıyla bağımlılık ve tek tipleştirme, kullanıcının doğrudan tüketici olmasındaki ilk hedef gö- rülmektedir. Kullanılan telefon klavyelerinin dahi Türk kültürüne yabancı kavramları eş örüntülü olarak önerdiği gözler önüne serilmelidir. Bir kullanıcının ilk kez kullandığı bir klavye, kullanıcısını tanıyana dek yani onu sömürgeleştirene dek genel aramalara yönlendirmekte, bu da mantıksal dil örüntüsünü bozmaktadır. ‘Otel’ kelimesi örneğinde olduğu gibi toplumsal belleğimizde geçmiş- te de var olan imgelem elbette farklı anlamlarıyla yaşamaktaydı. Ancak günümüzde bir kelime, imgeleminin yanında yeni bir görsel- işitsel anlam da kazanmaktadır. Türk kültürünün temel un- surlarını hedef alarak oluşturulmak istenen anlamlar ise kültürel bir tehlike arz etmektedir. Benzer tutum ve davranış, bugün Türk ve İslam dünyası için güdülen olumsuz çalışmalarda da kendini göstermekte, Müslümanlar özellikle internet ortamında terörist gibi gösterilmeye çalışılmakta, sosyal medya hesaplarında İslam ve Türklük ile ilgili kelimelere olumsuz içerikler eklenerek olum- suz söylemler üretilmektedir. Ek olarak sosyal medya siteleri çok büyük ticarî kapasiteleri olan sayfalar olup kültürel dönüşümlerden ziyade mali kâra odaklanmış durumdadırlar. Sosyal medya sitelerinin yanında kullanıcılar dahi kendi aralarında yaptıkları alışverişlerde vergi ödememektedirler. Sosyal medya üzerinden butikler, giysiler, kıyafetler vb. binlerce ürün; vergi karşılığı olmadan satın alınmaktadır. Tüm bu sorunlara çözüm olarak birkaç temel öneri getirilebilir: Bunlardan ilki özellikle Kül- tür Bakanlığı’nın bütün sosyal medya ortamlarında hesaplarının bulunması ve bu ortamların özel- liklerine göre bilinçlendirme çalışmaları hazırlamasıdır. Gençlik ve Spor Bakanlığı buna benzer bir uygulamayı daha önce bahsettiğimiz “Oyunlarda İslamofobi” isimli sitede başarıyla uygulamış- tır. Bir diğer öneri ise her ne kadar internet ve bilgisayar kendi içinde bir bütünlük oluştursa da giriş birimi bir klavye yardımıyla yapılmaktadır. Bu nedenle giriş birimi olan klavyenin millileştiril- mesi, anlamlı örüntülerin bir araya getirilerek deşifre edilmesiyle Türk kültür hayatına uygun düş- meyen etiket ve unsurların kullanıcı temelli (uygunsuz tahminlerin) bildirilmesi faydalı olacaktır. Son olarak en önemli önerimiz ise internet güvenliği alanında Türk internet güvenliği yazılımları ve güvenlik açıklarını tespit edici çalışmaların desteklenmesi, Türkçe karakterlerin bilgisayar di- line sokulması ve bu konuda hem sosyal hem de fen bilimleri alanında yatırımların yapılmasıdır.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTU4MTgx